Az az érzés, hogy tartozzunk valahová az egyik legősibb emberi motiváció. Hiszen minden ember azt szeretné, ha elfogadnák és befogadnák a közösségbe, ahova tartozik. Talán éppen emiatt sem szívesen mondjuk el a véleményünket, inkább csak ülünk csendben egy-egy értekezleten és serényen bólogatunk az egyetértés jegyében, még akkor is ha más a véleményünk a témáról. Irving Janis szerint ez a folyamat “a szellemi hatékonyságunk, realitásérzékünk és erkölcsi döntőképességünk” hanyatlása.
A csoportgondolkodás egy adott szervezeten belül azt jelenti, hogy a szervezeti tagokkal való egyetértés az egyetlen, mindent felülíró prioritás. Sok esetben ez olyan erőssé válhat, hogy a realitás érzékelést és a józan gondolkodást is felülírja és megbetegíti az adott szervezetet. Az ellentétes nézőpontoktól hermetikusan elzárva a csoportgondolkodást gyakorló szervezetek, vagy szervezeti egységek önigazolásra is hajlamosak. Sőt, akár még irracionális döntéseket is hozhatnak a hamis, vagy hiányos információk alapján.
A szervezet, vagy szervezeti egység a csoportgondolkodás hatására sebezhetetlennek kezdni magát érezni és ez egyre nagyobb kockázatvállalásra ösztönzöz. A szervezeti tagok csapatszinten igazolják a döntéseiket, hiszen a feltételezések valóságalapját nem ellenőrzik és nem mérik. Nem foglalkoznak a figyelmeztető jelekkel sem, hiszen a közös szervezeti igazságban élnek. Morális erkölcsi fölényben érzik magukat és nem képesek tetteik következményeit sem felmérni.
A szervezet menedzsmentjének iszonyú kihívást jelent a csoportgondolkodás felismerése és annak, a szervezet szempontjából egészséges kezelése.
Jó módszer lehet erre a véleménykülönbségek kimondásának motiválása, illetve a vegyes demográfiai összetételű csapatok elősegítése.
Számtalan példát ismerünk arra, hogy miként tett tönkre jól menő vállalatokat ez a jelenség, az egyik legnevezetesebb a Swissair esete volt, ahol a felsővezetői rétegben jelentek meg a csoportgondolkodás tünetei, főként a sebezhetetlenség érzése, ami végül odáig fajult, hogy a cég 2001-ben csődbe ment.
Ne várd meg, míg a Te céged is így jár!
és megoldjuk a problémákat!