The experts of the future

MBM Solvers

MBM Solvers

Van egy rés a piacon, de van-e piac a résben?

Jövedelmező piaci rés megtalálása

2017. szeptember 11. - Morvai Ádám

blue-ocean-strategy-featured-image1.jpg

  • A tömegpiacokon sok eladó vadászik ugyanazon vásárolókra!
  • A verseny csökkenti az eladók nyereségességét!
  • A piaci rések - egy új termék, vagy piaci szektor - a megfelelő nyereség reményével kecsegtetnek!

 

De van-e a profitszerzéshez elegendő üzleti lehetőség a piaci résben?

VAN RÉS A PIACON, DE VAN-E PIAC A RÉSBEN?!

 

Megtalálni a legversenyképesebb területet a piacon: ez a pozícionálás stratégiájának “szent grálja”. A gond ezzel csak az, hogy ezek a piaci rések gyakorta tünékenyek, és nem mindig hozzák a várt eredményt, hiszen sokszor csak látszólagosak.

Noha a verseny egy jó dolog az üzletben, mégis megnehezíti sok vállalkozó életét, hiszen lenyomja az árakat, de emeli a költségeket, és szüntelenül arra kényszerít, hogy járjunk túl a versenytársaink eszén.

Egy piaci rés felfedezésének egyértelműek az előnyei:

  • nagyobb lehetőség az árak befolyásolására
  • alacsonyabb költségek
  • magasabb profit.

Egy piaci rés azonosítása, egy adag vállalkozó szellem --» sokszor ennyi is elég egy sikeres üzlet elindításához.

2006-ban Jack Dorsey, a Twitter alapitója rövid üzenetekre épülő kommunikációs formát ötvözve a közösségi médiával olyan szolgáltatást nyújtott, amit előtte senki. A Twitter a felhasználók többsége számára ingyenes, bevételei a vállalatok promóciós üzeneteiből és profiljaiból származnak.

Persze nem minden piaci rés jövedelmező.

A kétélű járműveket gyártó Amphicar például az 1960-as években olyan fogyasztókat célzott meg, akik a közutakon és vízen is akartak közlekedni. Az érdekes innoviációhoz a piac túl kicsinek bizonyult, így nem is volt nyereséges.

Akkor mi a jó piaci rés?!

Ami fenntartható!

Egy vállalati esetet szeretnék ezzel kapcsolatban megosztani veletek.

Az egészséges teákat és gyümölcsleveket gyártó Snapple cég sikeresen rátalált a jövedelmező és fenntartható piaci résre.

A cégről:

A snappy (ízes) és az apple (alma) szavak összevonásából látott napvilágot a Snapple 1978-ban az Unadulterated Food Products Inc. szárnyai alatt. Olyan népszerű lett a Snapple, hogy többször is felvásárolták. Az Unadulteratedet 1994-ben 1,7 milliárd dollárért vette meg Quaker Oats. A stratégia megváltoztatása azonban az eladások csökkenéséhez vezetett, így 1997-ben a Triarc 300 millió dollárért szerezte meg a céget. 2000 szeptemberében a Snapple márkáért 1,45 milliárd dollárt fizetett a Cadbury Schweppes. 2008 májusában egy következő felvásárlás eredményeképpen jött létre a mai Dr. Pepper Snapple Group. “A világ legjobb cuccából készítve” reklámszlogennel hirdetve a fogyasztásra kész teák, gyümölcslevek és ásványvizek nem megszokott keverékeit a világ több, mint 80 országában árulják mai napig.

Elég rápillantanunk egy bevásárlóközpont üdítős polcára, hogy hány márka verseng  a vevők kegyeiért. Sok cég elbukott ebben az óriási versenyben: a Pepsi például magas koffeintartalmú reggeli kólának próbált meg piacot teremteni a rövid életű AM italával, amit már érthető módon nem láthatunk a polcokon.

A Snapple sikertitka, hogy:

  • egyedi márkaként pozícionálta a termékét.
  • Ők voltak az elsők, akik természetes összetevőkből készítettek üdítőket.
  • Az alapítók egészségboltot is működtetek Manhattanben, jelmondatuk pedig a “100% természetes” volt.
  • Az új itallal, a diákokat, munkába igyekvőket és dolgozókat célozták meg.
  • Az egyedi értékesítési ajánlatot (USP) folyamatos marketingtevékenységgel és azonnal fogyasztható kis üveges kiszereléssel vegyítették.
  • Az értékesítés kisebb boltokban történt a belvárosban “fogd és vidd” formában.  

Ezek a lépések biztosították a piaci rés fenntartását a Snapple-nek. Ez különböztette meg az akkori versenytársaitól a céget, ami annyira jól sikerült, hogy 1994-ben az értékesítés elérte a 674 millió dollárt.

A még üres piaci rések óriási lehetőséget biztosítanak a vállalatoknak.

Kihívás viszont, hogy mely rés csapda és mely rés lehetőség.

c25a626ec55eb07f1b5bd6919a6f5b09.png

mbmsolvers.com

A bejegyzés trackback címe:

https://mbmsolvers.blog.hu/api/trackback/id/tr9812821522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása