- A vezetők alkotják meg a szervezet jövőképét.
- Kézben tartják a gyeplőt még a turbulens időszakokban is.
- A vezetők a változások hírnökei és támogatói.
- Ezen változásokat a menedzserek valósítják meg létrehozva a stabilitást.
Tehát, a menedzserek jól csinálják a dolgokat, míg a vezetők jó dolgokat csinálnak.
Alapvetően a jó menedzserek nem mindig jó vezetők, ahogy a legjobb vezetők sem mindig jó menedzserek. Ez többnyire annak tudható be, hogy a két tevékenység különbözik, noha ugyan azok a tulajdonságok jellemzik őket, és sokszor össze is mossák a két feladatkört.
A vezetők az általuk megalkotott stratégián és jövőképen keresztül “uralják” az őket körülvevő környezetet, a menedzserek feladata ezen stratégiákat eredményesen végrehajtani.
A hatékony menedzsment elengedhetetlen a szervezeti sikerhez:
- Figyel a szervezeti folyamatokra, a tervezésre,
- Fogja a költségvetés gyeplőjét,
- Ügyel a struktúrára és az emberi tényezőkre is.
Ezen feladatok teszik lehetővé, hogy a szervezet tevékenységeire összpontosítson.
Professzionális menedzsment nélkül - függetlenül a vezetéstől - a vállalat szervezetlen káoszba süllyedne. De nem szabad elfelejteni, hogy a menedzsment nem vezetés, nem fogja új irányba vinni a vállalatot.
A jó vezetés nem jelenti az emberek boldogítását, a siker hűtlen társ a vezető életében. Dokumentumok igazolják, hogy a jó vezetők - például Jack Welch (GE), Steve Jobs (Apple), vagy Jill Abramson (The New York Times) - direkt, kemény, és sok esetben durva stílusát.
A bizonytalansággal szemben a vezetőknek bátorságra van szükségük, és bizony sok esetben, a szervezet érdekét szem előtt tartva nagyfokú határozottságra is, hogy ki tudjon állni az általa felvázolt jövőkép mellett.
El kell tudnia számoltatni a személyzetet, ha a dolgok félresiklanak, ez kell bocsátani alkalmazottakat, vagy épp újakat felvenni, hogy létrejöhessen egy olyan szervezeti kultúra, amely képes a stratégiai jövőkép elősegítésére.
A jövő generációi
A jó vezetők azt is tudják, hogy nem élnek örökké. Így prioritásként kell, hogy megéljék az utódaik kinevelését, mentorálását. Kilenc évvel a visszavonulása előtt a GE vezérigazgatója így fogalmazott: “Mostantól a legfontosabb, hogy kiválasszam az utódomat. Ez foglalkoztat nap, mint nap.”
Egy esetet szeretnék megosztani veletek a vezetés és a menedzsment fúziójáról:
Az ösztönzéssel összefüggő vezetői skillek váltak José Mourinho spanyol edző védjegyévé. Csapatai nyolc év alatt két Európa-kupát és 14 bajnoki címet nyertek, ez a teljesítmény egyenes út volt az elit klubba, a legjobb edzők mellé José-nak. A sikeres csapatoknál, akárcsak a szervezetekben, a hatékony menedzsment és a jó vezetés szinergiája működik a legjobban. Mourinho azok kevesek egyike, akiknél mindkét szerep jól működik. Amikor az angol Chelsea-hez került, összehívott egy meetinget, ahol arra kérte a csapat kétkedőit, hogy most szólaljanak fel, vagy ezentúl maradjanak csendben. A menedzsmentfelfogásokat Bobby Robson-tól és Louis van Gaal-tól leste el, akik mellett tolmácsként és segédként dolgozott anno az FC Barcelonában. Segítségükkel tanulta meg, hogyan értse meg az ellenfeleit, miképp alkosson sikeres stratégiát, valamint mi a recept egy sikeres csapat felépítésének.
Jó menedzser, jó vezető, egyenlő magával a sikerrel.
Sok cégnél megszokott gyakorlat, hogy a vezetés a mendzsment felé helyezkedik:
EZ HELYTELEN.
A jó szervezet mindkettőt értékelni tudja:
a lehetőségeket megragadó vezetőket és az azokat valóra váltó menedzsereket.