- Ma már a vállalatokat nem korlátozza a tér, sem a belépési költségek.
- Sok réspiaci terméket kínálhatnak nagyszámú egyéni vevőjüknek
- A fogyasztóknak növekvő választék áll rendelkezésére ahhoz, hogy egyediek legyenek azzal, hogy különleges termékekhez jutnak az online piacról.
Tehát az üzlet jövője: többféléből kevesebbet eladni!
A hosszúfarok elmélete alapvető közgazdasági téziseket kérdőjelez meg. Régebben a cégek korlátozott számú termékből nagy mennyiségeket adtak el, vagy gondoljunk csak a szakemberekre, akik egy-egy területet kiemelkedően ismertek. Ma már egyik sem piacképes! A hosszúfarok elmélet szerint többféléből adjunk el kevesebbet.
A mai globális versenypiac elsődleges tényezője az internet. Az online kereskedelem eltolja a hangsúlyt a fősodrású termékekről (a keresleti görbe fejrészéről) a nagyszámú réspiaci, avagy a kis volumenű termékek irányába, amit a keresleti görbe farokrésze képvisel. A klasszikus keresleti függvény ábrázolásakor a függőleges tengely mutatja az árat, a vízszintes pedig a keresletet. A görbe alapvetően azt prezentálja, hogy a fogyasztók egyre többet vásárolnak, ahogy az ár esik. A hosszúfarok elmélete alapján a tengelyek úgy változnak, hogy a függőleges rész mutatja az értékesítést, a vízszintes pedig a termékeket, bemutatva, hogy sok ágazat növekedése a szűk keresletre számot tartó termékekből származik majd - vagyis a hosszú farokból.
A múltban olyan tényezők jelentették a kínálat korlátait, mint a termelési és disztribúciós költségek, valamint a raktározási kapacitás. Az online kereskedelem ezeket a korlátokat felszámolta.
A könyv, a zene, a filmek piaca nagyon jó példája a hosszúfarok elméletnek. Gondoljunk csak bele, hogy egy hagyományos könyvesbolt eddig csak azokat a "sikerkönyveket" tartotta raktáron, amiket valószínűleg el is tudnak adni. Ma már például az Amazon bármilyen könyvet kínálhat, még akkor is, ha azt sosem fogják megvenni, hiszen a kevésbé népszerű termékeket az Amazon sem tartja raktáron, viszont közvetlenül a kiadótól szállítva teljesíti a rendeléseket. Összességében az ilyen különleges könyvekből lehet, hogy többet tudnak eladni, mint a bestsellerekből. Mindez persze több profitot is eredményez.
A startupok hamar felismerték a hosszú farok elméletében rejlő lehetőségeket, és élnek is a regionális sokféleségben rejlő előnyökkel.
Válalalti példa:
A Brandtology internetes vállalat, amely szingapúri és hongkongi ügyfelei számára végez közösségi média elemzéseket. A kínai, japán, koreai és egyéb nyelveket anyanyelvi szinten beszélők olyan közösségi média elemzéseket kínálnak, amelyek egy-egy helyi kultúrában nagyon fontos kérdésekben adnak helyi magyarázatokat és információkat.
Azzal, hogy az online világ megszünteti a földrajzi korlátokat, soha nem látott távlatok nyílnak meg a piaci rést képező termékek előtt. Egy offline bolttal szemben egy online kereskedő ugyanúgy el fogja tudni adni a paleo kutyaeledelt, a G kosaras melltartót és a hetvenes évek retro buli CD-t és meg is fog tudni élni belőle, mert nem a két kilométeres körzet a piaca, hanem az egész világ.