The experts of the future

MBM Solvers

MBM Solvers

Ültem egy zárt dobozban, miközben már a szatyrokat vette a piac...

Lépj ki a dobozból!

2017. szeptember 25. - MBM Solvers

ramadan-a-chance-for-change-2.jpgA piaci verseny, amellyel a vállalkozóknak szembe kell nézniük, folyamatosan változik: új ötletek és technológiák ezrei bukkanak fel, és csak kapkodja a fejét a mezei üzletember. Sajnos nagyon gyakori, hogy a cégek a régi stratégiák és struktúrák mentén probálják felvenni a versenyt a változó környezetben.

Ez egyenes út a halálba.

Ki kell lépni abból a bizonyos "dobozból" ahhoz, hogy megkérdőjeleződhessenek a berögződések, feltevések, és képesek legyünk végiggondolni, hogy az előre nem visz mindig előbbre!

Az ötlet, hogy el kell szakadni a hagyományos, elavult gondolkodástól még az 1960-as években működő menedzsment-tanácsadók kilencpontos fejtörőjére épül, ami a laterális gondolkodást ösztönzi.

A kilencpontos fejtörő abból áll, hogy kilenc pontot négy, vagy kevesebb egyenes segítségével kell összekötni úgy, hogy a tollunkat felemelnénk, vagy ugyanazon egyenest újra átrajzolnánk. Például a Nintendo Wii konzolja a lateriális gondolkodás eredménye. A Wii feltalálói családbarát, közösségi élményként definiálták újra a videjátékozást.

A feladvány megoldásához ki kell lépni a dobozból, és a pontok által megadott kereten kívülre kell vonalat rajzolni. Ez bármilyen kreatív munkára igaz. A sémáktól és a megszokott dolgoktól való eltérés serkenti az innovációt és a piaci változásokra adott reakcióidőt, ami kritikus sikertényező minden üzleti tevékenység esetében.

3_9.jpg

Vállalati példák

A lineáris, sablonos gondolkodás számos vállalkozás kudarcához vezetett.

A 2000-es évek elején az online közösségi médiapiacot vezető MySpace jó példa, hogy a változáshoz való alkalmazkodás hiánya bukáshoz vezet. 2005-ben a céget a News Corp 580 millió dollárért megvásárolta, ám 2011-ben csupán 35 mullióért sikerült eladnia, mivel a nyomába sem ért a Mark Zuckerberg által megálmodott Facebooknak. A MySpace túlélése egyedül azon múlt, hogy célpiacát újraértelmezve áttért a zenészek piacára, a közösségi médiát pedig meghagyta a Facebooknak. 

Más cégek új vezetőket vettek fel az új nézőpontok, és radikálisabb megközelítések érdekében, hogy képesek legyenek felvenni a versenyt a változó környezettel. A Nintendo például úgy válaszolt az X-Box és a Playstation fejlettebb technológiai szintjére, hogy újradefiniálták, mit akarak csinálni. A megszokott árverseny helyett, a Nintendo Wii teljesen új piacot teremtett magának. A videójátékait társasjátékszerűen, közösségi szórakozásként kezdte el kidolgozni és árulni, ami totális sikernek bizonyult a Nintendo számára. Ennek a tanulsága az, hogy a büszke visszavonulás (hogy átengedjük a piacot a versenytársainknak és keresünk egy kevésbé sebezhető, noha nyereségesebb pozíciót magunknak) néha többet ér egy cégnek.

A változás több céget döntött már nyomorba, mint bármelyik gazdasági válság.

Gondoljunk csak a Kodakra, akik nem vették észre, hogy a digitális fényképeké a jövő, vagy a Nokiára, akik semmibe vették az érintőképernyő piaci robbanását. A BT piacra dobhatta volna a Skype-ot. Azért nem tette, mert az ingyenes kommunikációs platform felborította volna az akkori üzleti modellt. Hát piacra dobta más.

A változás állandó, kérdés szembe fordulunk vele és oda vész minden, vagy felülünk a "hullámra" és hagyjuk, hogy a siker felé sodorjon.

c25a626ec55eb07f1b5bd6919a6f5b09.png

mbmsolvers.com

A bejegyzés trackback címe:

https://mbmsolvers.blog.hu/api/trackback/id/tr4912895112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása